Trackmania
TrackMania – seria gier wyścigowych oferująca sztuczki kaskaderskie, budowę własnych tras, elementy gier logicznych oraz elementy zręcznościowe. Została opracowana na platformę PC przez francuską firmę Nadeo od roku 2003, na konsolę Nintendo DS od 2008 r., na Nintendo Wii od 2010 r. oraz na PlayStation 4 i Xbox One od 2016 r. Jest to też drugie oraz najpopularniejsze dzieło tego producenta, gdyż przed TrackManią istniała też gra o nazwie Virtual Skipper wydana na PC w 2000 roku jako pierwsza. Najnowszą częścią serii jest Trackmania, wydana w lipcu 2020 roku. To, co szczególnie wyróżnia TrackManię, to specjalny edytor umożliwiający tworzenie własnych tras przy pomocy specjalnych elementów trasy (proste, zakręty, drogi z dopalaczami, punkty pomiarowe, zmiany nawierzchni itp.) zwanych „segmentami”. W grze jest też wbudowany edytor nagrywania filmów o nazwie MediaTracker, w którym według zaleceń gracza jest dostępny proces używania kamery przed rozpoczęciem jazdy po wybudowanym torze, w trakcie jazdy bądź też po tym, jak graczowi uda się zaliczyć przejazd po trasie oraz proces zmiany kamery powtórki, w której gracz pokonuje planszę.
W odróżnieniu od innych gier tego typu, TrackMania pozwala na dowolną liczbę przejazdów w celu uzyskania jak najlepszego rezultatu. Gracz może powrócić do ostatniego punktu pomiarowego, jeśli danym pojazdem wyląduje na dachu, zboczy z trasy, uderzy w boczne krawędzie drogi lub zabraknie mu prędkości do pokonania danej części toru. Podczas rozgrywki gry wieloosobowej lub też jednoosobowej w celu zdobycia medali samochody nie zderzają się ze sobą, a jedynie przenikają przez siebie. W starszych częściach gry (do 2008 roku) oprócz trybu wyścigów są też dostępne inne tryby rozgrywki np. Puzzle (budowa części toru kilkoma segmentami w celu najszybszego zaliczenia jazdy), Platformy (przejazd po trasie bez żadnego upadku) czy Ewolucje (wykonywanie danym pojazdem ruchów obrotowych jako akrobacje).
![](https://blog.trackmania.com/uploads/2022/09/GREEN_3.jpg)